Aldi folder

Aldi BelgiëWat is in reclame in de Aldi folder van deze week?

Aldi is een Duitse discount supermarkt, die het als doel heeft goedkope levensmiddelen aan te bieden. De lage prijzen zijn voor het ondernemen het belangrijkste uitgangspunt, en daarom wordt er bijvoorbeeld niet al te veel aandacht besteed aan het netjes in de schappen zetten van de producten, maar worden deze met omdoos in de winkel geplaatst. Af en toe zijn er ook non-food artikelen in de aanbieding zoals planten of een fiets. Elke week verschijnt er een nieuwe folder met onder andere afzonderlijke aanbiedingen die alleen zaterdag of woensdag geldig zijn. De hele folder is geldig van zaterdags tot vrijdags.

Aldi, afkorting van Albrecht-Discount, is een supermarktbedrijf dat in 1946 is opgericht door de broers Karl (*1920) en Theo Albrecht (*1922) in Mülheim an der Ruhr.

Omdat de broers het niet eens konden worden over de opname van tabakwaren in het assortiment, werd het bedrijf in 1961 gesplitst in Aldi Nord met sigarettenverkoop (geleid door Theo) en Ald Süd zonder sigarettenverkoop (geleid door Karl). Toch hebben beide bedrijven een vriendschappelijke relatie en treden ze richting de leveranciers gezamenlijk naar buiten. Overigens verkoopt Aldi Süd sinds 2003/2004 ook tabakwaren.

De grens tussen beide Aldi’s loopt dwars door Duitsland en volgt voor een deel de loop van de Ruhr.

Beide Aldi’s zijn ook in het buitenland actief. Aldi-Nord winkels zijn te vinden in België, Nederland, Luxemburg, Frankrijk, Spanje, Portugal en Denemarken. Aldi-Süd is actief in Oostenrijk (onder de naam Hofer), VS, Ierland, Australië en het Verenigd Koninkrijk.
De prijzen bij de Aldi zijn laag omdat het bedrijf kosten bespaart door de winkelpanden te huren of kopen op goedkope locaties en ze sober in te richten. Het assortiment is beperkt en bevat geen A-merken. Bovendien wordt er met de leveranciers keihard onderhandeld. Kleinere leveranciers die geheel van de Aldi afhankelijk zijn, zijn vaak van mening dat ze gedwongen worden om goedkoop te leveren.

Behalve voedsel, verkoopt de Aldi elke week voor een zeer lage prijs ook een klein assortiment andere producten (bijv. computers). Deze worden elke week aangeprijsd met advertenties in de grotere dagbladen en in het krantje ‘Aldi informeert’. Als de filialen woensdagochtend geopend worden, is er een grote run op deze artikelen en zijn ze vaak binnen enkele uren uitverkocht.

Aldi heeft lange tijd het imago gehad van supermarkt voor arme mensen met slechte artikelen. Tegenwoordig is er van dat imago weinig over: ook rijkere mensen kopen bij de Aldi en uit onderzoek blijkt dat de producten een goede kwaliteit hebben. In Duitsland heeft de Aldi tegenwoordig zelfs de cultstatus bereikt. Aan deze winkelketen zijn vele fansites gewijd en er is zelfs een nieuwsgroep voor de Aldi-fan.

Aldi staat bekend om zijn geslotenheid. Het bedrijf heeft bijvoorbeeld geen persdienst, het personeel mag niet met de media praten en de directie geeft nooit interviews.

In Nederland is de Aldi negatief in het nieuws gekomen door een reportage van het tv-programma Zembla. Het personeel zou door de leidinggevenden geïntimideerd worden.
De Aldi-Gruppe bezit wereldwijd zo’n 6.400 filialen. 3800 daarvan zijn Aldi Nord en 2600 horen bij Aldi Süd. In Nederland zijn er zo’n 390 Aldi-winkels en in België zo’n 380. Experts schatten dat het totale bedrijf in 2003 een omzet van 23,5 miljard euro heeft behaald.
Aldi is volledig eigendom van de familie Albrecht. Waarschijnlijk zijn de broers de rijkste mensen van Europa.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>